skip to Main Content

Dét mener vi

Er du politiker, debattør, journalist eller bare nysgerrig på Læs for Livets meninger? Få viden om vores mærkesager og holdninger her.

Følg os også på:

Alle børn har ret til at vokse op med bøger

Vi mener, at alle børn har ret til at vokse op med bøger. Også børn og unge, der har det svært, og måske især dem. Når man har bøger i hjemmet (eller på den institution, man bor på), kan man udvikle en identitet omkring, at her i huset er vi læsere. Det gør det også…

->
Voksne bør have højere forventninger til børnene

Voksne bør have højere forventninger til børnene

Vi mener, at børn og unge har krav på voksne, der tror på dem og støtter dem. Særligt børn og unge i svære livsvilkår, som fx er anbragte, bor på krisecentre eller kæmper med en diagnose. Hvad er udfordringen? Desværre møder vi for alt for ofte socialpædagoger, der har meget lave forventninger til disse børn…

->

Vi bør dyrke lystlæsning mere

Især de svageste elever læser mindre og mindre [1], og det er et problem. Samtidig siger 52 % af børn, at de ville læse mere, hvis emnet interesserede dem [2]. Skal vi have børn og unge til at læse i dag, skal vi altså præsentere dem for bøger, de har lyst til at læse, og…

->

De fysiske bøger skal dyrkes

Læs for Livet kæmper for, at børn og unge i svære livsvilkår får fysiske bøger i hænderne. Papirbøger kan noget helt særligt, og det må vi ikke glemme. Hvad er udfordringen? E-bøger og lydbøger buldrer frem, og mange smider de fysiske bøger ud og har nok i en Kindle, smartphone eller IPad. De fysiske bøger…

->

Alle børn kan blive læsere

Der findes bøger i utrolig mange genrer, formater og sværhedsgrader. Vi mener, at der er bøger til et hvert barn. Det handler om at tage udgangspunkt i det enkelte barns liv og interesser – og samtidig tænke bøger helt bredt. Det er fx også en succes for et barn at følge en opskrift i en…

->

Læsning giver bedre trivsel

Læsning bliver overset, når det gælder forbedring af børn og unges trivsel. I stedet bliver læsning tit associeret med skolearbejde, og det er synd. De rette bøger, der matcher børnene og de unges interesser og læseniveau, kan mindske ensomhed [1], afstresse, spejle vigtige følelser, stimulere det vigtige indre liv og også være en positiv form…

->

Læsning kan afhjælpe kriminalitet

Lystlæsning styrker læseevnen, som er afgørende for social og faglig succes i skolen. En sådan succes er en væsentlig beskyttelsesfaktor ift. at begå kriminalitet. Derfor mener vi, at det er vigtigt med en læseindsats, der både kan forebygge kriminalitet og få unge ud af den. Særligt for anbragte unge. For 1 ud af 5 tidligere…

->
Børn, der har svært, skal have bedre odds for at tage en uddannelse

Børn, der har svært, skal have bedre odds for at tage en uddannelse

Anbragte børn klarer sig generelt dårligere i skolen. Hvis de udvikler bedre læsefærdigheder, kan dette være en beskyttelsesfaktor og en adgangsbillet til et godt liv. Vi mener, det er vigtigt, at anbragte børn og unge vokser op med bøger. De har fortjent støtte til at få en uddannelse. Hvad er udfordringen? Kun 1 ud af…

->
Back To Top