Alle børn har ret til at vokse op med bøger
Vi mener, at alle børn har ret til at vokse op med bøger. Også børn og unge, der har det svært, og måske især dem. Når man har bøger i hjemmet (eller på den institution, man bor på), kan man udvikle en identitet omkring, at her i huset er vi læsere. Det gør det også lettere at gå til læsning i skolen. Så er bøger ikke så fremmede og forbindes ikke kun med arbejde og analyse. Det forbedrer også lysten til læsning, som er vigtig for læsekompetencen. Får vi først tændt læselysten, kan vi skabe livslange læsere, og læsere har bedre odds for at tage en uddannelse, som er vigtigt for livskvaliteten.
Hvad er udfordringen?
Vi har været på besøg på rigtig mange institutioner og steder for børn og unge i svære livsvilkår, og én ting går igen alt for mange steder: Der er ikke bøger. Og hvis der er bøger, er det typisk ganske få, hvor mange er for gamle, i dårlig stand eller ikke passer til aldersgruppen på institutionen. I et almindeligt hjem ville der typisk være en del pæne bøger, men det er der sjældent på institutionerne. De voksne har ofte ikke blik for manglen. Derfor støder børnene og de unge ikke på bøger, der interesserer dem og kan få en overbevisning om, at bøger ikke er noget for dem. Det kan være et virkelig handicap i livet, hvor læsning danner grundlag for uddannelse og mange jobs. Desuden kan læsning styrke trivsel ved at give gode oplevelser, formindske ensomhed, afstresse og forbedre søvn. Det er vigtigt for børn og unge, der har haft en svær start på livet.
Hvad gør Læs for Livet?
Vi donerer bogsamlinger på mellem 400-1000 bøger til steder for børn og unge i svære livsvilkår. En australsk undersøgelse af 160 000 mennesker fra 31 lande viser, at hvis man vokser op omgivet af mange bøger, booster det ikke alene læsefærdigheder, men også matematiske og digitale kompetencer [1] (dette er uafhængigt af forældrenes uddannelsesniveau). Bøgernes fysiske tilstedeværelse i hjemmet/på institutionen betyder noget i sig selv. Omgivelserne skaber adfærd og selvforståelse. ”Her er vi læsere.”
Læs for Livet går meget op i, at de bøger, vi donerer, er lækre, som nye og opfordrer til lystlæsning. Det skal være en fornøjelse at læse. Som en dreng sagde, efter vi havde doneret et bibliotek til hans institution: ”Nu gider jeg egentlig godt at læse. Før manglede der tit en side i bogen, og der var bussemænd i.”
Vi holder også kurser for socialpædagoger og lærere, hvor vi særligt understreger højtlæsningen. Alle børn bør få godnathistorier. De er så vigtige for ordforråd, forhold til bøger og læsning, relationer, afstresning og viden om verden. Vokser et barn op med godnathistorier, bliver der lagt byggesten til et godt liv.
(1) Sikora, Joanna mfl.: ”Scholarly culture: How books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies”
Læs mere om ‘Dét vi gør’