skip to Main Content
Børn, der har svært, skal have bedre odds for at tage en uddannelse

Børn, der har svært, skal have bedre odds for at tage en uddannelse

Anbragte børn klarer sig generelt dårligere i skolen. Hvis de udvikler bedre læsefærdigheder, kan dette være en beskyttelsesfaktor og en adgangsbillet til et godt liv. Vi mener, det er vigtigt, at anbragte børn og unge vokser op med bøger. De har fortjent støtte til at få en uddannelse.

Hvad er udfordringen?
Kun 1 ud af 10 institutionsanbragte børn tager folkeskolens afgangseksamen [1].  Det er et nedslående tal, som vi som samfund må tage ansvar for at lave om på. Særligt anbragte børn starter i skolen bagud på point, og alt for mange indhenter ikke det tabte. De kommer typisk fra hjem uden så meget overskud, og hvor der ikke har været bøger, højtlæsning eller dannende samtaler om spisebordet. Børnene er fattige på ord, viden og har desuden svagere læsekompetencer.

For institutionsanbragte unge er det 54%, der ikke er i gang med en uddannelse som 18-årige. Anbragte børn får dermed kun en meget lille andel af uddannelseskagen, og uddannelsesniveauet er generelt lavere blandt børn og unge, der tidligere har været anbragt, end for resten af befolkningen.

Hvad gør Læs for Livet?
Vi sørger for, at anbragte børn og unge vokser op med bøger, der interesserer dem og passer til deres læseniveau. Anbragte børn, der læser oftere, har større sandsynlighed for at tage en uddannelse. På anbringelsessteder med over 100 bøger læser over dobbelt så mange anbragte børn og unge læser flere gange om ugen. 54 % af anbragte, der læser flere gange om ugen, er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse som 19-årige. Det samme gælder kun for 38% af anbragte, der aldrig læser [2]. Gennem bøger giver vi anbragte børn bedre odds for et godt liv.

 

[1] KL (2020). ”Udsatte børn – Nøgletal 2020”
[2] VIVE (2020): ”Adgangen til, brugen af og betydningen af bøger blandt udsatte unge”

Læs mere om ‘Dét vi gør’

Stort behov for en-til-en kontakt, og her er højtlæsning fantastisk.

Bøger på krisecentre: Når livet har været voldsomt, kan litteraturen lindre

Når en forælder føler sig nødsaget til at flygte til et krisecenter, kan det være svært at tro på, at livet bliver bedre.

->

Biblioteker til institutioner, specialskoler og psykiatriske afdelinger

Kun 10 % af institutionsanbragte unge tager folkeskolens afgangseksamen, ifølge Kommunernes Landsforening. Det tal kan vi ikke være bekendt. Læsning er grundlaget for de fleste fag i skolen, så hvis vi styrker den, kan flere tage afgangseksamen.

->

Opfølgningspakker til bibliotekerne

Når vi har doneret et bibliotek til en institution eller specialskole for børn og unge, så er institutionen blevet en del af Læs for Livet-familien, og vi bliver ved med at hjælpe og støtte op om læsningen. Børnene, de unge og socialpædagogerne kan alle ønske sig nye bøger til biblioteket. Fx var der en ny…

->
Back To Top