Børn, der har svært, skal have bedre odds for at tage en uddannelse
Børn, der har været anbragte, klarer sig generelt dårligere i skolen. Hvis de udvikler bedre læsefærdigheder, kan dette være en beskyttelsesfaktor og en adgangsbillet til et godt liv. Vi mener, det er vigtigt, at disse børn og unge vokser op med bøger. De har fortjent støtte til at få en uddannelse.
Hvad er udfordringen?
Kun 1 ud af 10 af børne og unge, der er institutionsanbragte, tager folkeskolens afgangseksamen [1]. Det er et nedslående tal, som vi som samfund må tage ansvar for at lave om på. Særligt børn, der er anbragte, starter i skolen bagud på point, og alt for mange indhenter ikke det tabte. De kommer typisk fra hjem uden så meget overskud, og hvor der ikke har været bøger, højtlæsning eller dannende samtaler om spisebordet. Børnene er fattige på ord, viden og har desuden svagere læsekompetencer.
For unge, som er institutionsanbragte, er det 54%, der ikke er i gang med en uddannelse som 18-årige. Børn, der er anbragte, får dermed kun en meget lille andel af uddannelseskagen, og uddannelsesniveauet er generelt lavere blandt børn og unge, der tidligere har været anbragt, end for resten af befolkningen.
Hvad gør Læs for Livet?
Vi sørger for, at børn og unge, som er anbragte, vokser op med bøger, der interesserer dem og passer til deres læseniveau. Børn, som er anbragt, men læser oftere, har større sandsynlighed for at tage en uddannelse. På anbringelsessteder med over 100 bøger læser over dobbelt så mange børn og unge flere gange om ugen. 54 % af børn og unge, som er anbragte og læser flere gange om ugen, er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse som 19-årige. Det samme gælder kun for 38% af anbragte, der aldrig læser [2]. Gennem bøger giver vi børn, der er anbragt, bedre odds for et godt liv.
[1] KL (2020). ”Udsatte børn – Nøgletal 2020”
[2] VIVE (2020): ”Adgangen til, brugen af og betydningen af bøger blandt udsatte unge”
Læs mere om ‘Dét vi gør’