skip to Main Content

De fysiske bøger skal dyrkes

Læs for Livet kæmper for, at børn og unge i svære livsvilkår får fysiske bøger i hænderne. Papirbøger kan noget helt særligt, og det må vi ikke glemme.

Hvad er udfordringen?
E-bøger og lydbøger buldrer frem, og mange smider de fysiske bøger ud og har nok i en Kindle, smartphone eller IPad. De fysiske bøger har særlige styrker. Bøger på hylder former en opfattelse hos børnene om, at læsning er vigtigt. ”Her er vi læsere”. Desuden viser en australsk undersøgelse af 160 000 mennesker fra 31 lande, at hvis man vokser op omgivet af mange fysiske bøger, booster det ikke alene læsefærdigheder, men også matematiske og digitale kompetencer [1]. Uafhængigt af forældrenes uddannelsesniveau. Altså betyder de fysiske bøgers tilstedeværelse noget i sig selv. Derfor arbejder Læs for Livet med at få masser af papirbøger ud til institutioner for børn og unge, der har det svært. Lyd- og e-bøger er ikke nok.

Mange studier viser også, at der er store fordele ved at læse i en fysisk bog fremfor at læse en e-bog eller lytte til en lydbog. Papiret er rarere for hjernen at se på end en skærm. Studier viser også, at forståelsen er bedre, når man læser i en fysisk bog [2]. I det hele taget er børn og unge i forvejen meget på skærme, og de fysiske bøger er et tiltrængt afbræk. Heldigvis er der begyndt at være en erkendelse af det i samfundet og politisk. Det er på tide.

Hvad gør vi?
Læs for Livet samler fysiske bøger ind og donerer dem til institutioner for børn og unge i svære livsvilkår. Hver institution får mellem 400-1000 bøger, afhængigt af størrelsen og aldersspredningen. Vi oplever, at børnene og de unge også er meget tiltrukket af de fysiske bøger og nyder billeder, tyngde og deres håndgribelighed. Vi dyrker den fysiske bog, for den skaber i høj grad læsere, og læsere har bedre odds for at få et godt liv. Desuden får børnene og de unge mere ud af papirbøgerne og kommer væk fra skærmens blå lys. Det er vigtigt for deres udvikling og trivsel.

 

[1] Sikora, Joanna mfl.: ”Scholarly culture: How books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies”, Social Science Research, Volume 77, 2019
[2] Delgado, Pablo mfl.: “Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension”, Educational Research Review, Volume 25, 2018

Læs mere om ‘Dét vi gør’

Jule bogpakke

Julepakkedag

December kan være en svær måned. Især for anbragte børn og unge. For der er fokus på den lykkelige familie, der hygger sammen, og sådan oplever de ikke julemåneden. Derfor vil vi forsøge at sprede lidt julestemning på trods og gennem bøgernes fortryllende verdner. Gennem hele året lægger vi julebøger til side, og i november…

->
Biblioteker til interne skoler

Løft af interne skoler med sommerbøger, julebøger og indretningspakker

Fra 2023-2025 donerer vi 18 biblioteker til interne skoler. En intern skole er en lille skole, der ligger i forbindelse med et anbringelsessted eller et dagbehandlingstilbud, og hvis elever mest er anbragte og ikke kan rummes i folkeskolen. De modtager som regel ikke midler til at etablere et skolebibliotek, så derfor er der et stort…

->

Praktik for unge med svære livsvilkår

Vi tilbyder ugepraktikker til unge med svære livsvilkår. Typisk unge, der går på specialskoler, og som har fået bøger af Læs for Livet.

->
Back To Top