De fysiske bøger skal dyrkes
Læs for Livet kæmper for, at børn og unge i svære livsvilkår får fysiske bøger i hænderne. Papirbøger kan noget helt særligt, og det må vi ikke glemme.
Hvad er udfordringen?
E-bøger og lydbøger buldrer frem, og mange smider de fysiske bøger ud og har nok i en Kindle, smartphone eller IPad. De fysiske bøger har særlige styrker. Bøger på hylder former en opfattelse hos børnene om, at læsning er vigtigt. ”Her er vi læsere”. Desuden viser en australsk undersøgelse af 160 000 mennesker fra 31 lande, at hvis man vokser op omgivet af mange fysiske bøger, booster det ikke alene læsefærdigheder, men også matematiske og digitale kompetencer [1]. Uafhængigt af forældrenes uddannelsesniveau. Altså betyder de fysiske bøgers tilstedeværelse noget i sig selv. Derfor arbejder Læs for Livet med at få masser af papirbøger ud til institutioner for børn og unge, der har det svært. Lyd- og e-bøger er ikke nok.
Mange studier viser også, at der er store fordele ved at læse i en fysisk bog fremfor at læse en e-bog eller lytte til en lydbog. Papiret er rarere for hjernen at se på end en skærm. Studier viser også, at forståelsen er bedre, når man læser i en fysisk bog [2]. I det hele taget er børn og unge i forvejen meget på skærme, og de fysiske bøger er et tiltrængt afbræk. Heldigvis er der begyndt at være en erkendelse af det i samfundet og politisk. Det er på tide.
Hvad gør vi?
Læs for Livet samler fysiske bøger ind og donerer dem til institutioner for børn og unge i svære livsvilkår. Hver institution får mellem 400-1000 bøger, afhængigt af størrelsen og aldersspredningen. Vi oplever, at børnene og de unge også er meget tiltrukket af de fysiske bøger og nyder billeder, tyngde og deres håndgribelighed. Vi dyrker den fysiske bog, for den skaber i høj grad læsere, og læsere har bedre odds for at få et godt liv. Desuden får børnene og de unge mere ud af papirbøgerne og kommer væk fra skærmens blå lys. Det er vigtigt for deres udvikling og trivsel.
[1] Sikora, Joanna mfl.: ”Scholarly culture: How books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies”, Social Science Research, Volume 77, 2019
[2] Delgado, Pablo mfl.: “Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension”, Educational Research Review, Volume 25, 2018
Læs mere om ‘Dét vi gør’