Skip to content
Læsning kan afhjælpe kriminalitet

Læsning kan afhjælpe kriminalitet

Lystlæsning styrker læseevnen, som er afgørende for social og faglig succes i skolen. En sådan succes er en væsentlig beskyttelsesfaktor ift. at begå kriminalitet. Derfor mener vi, at det er vigtigt med en læseindsats, der både kan forebygge kriminalitet og få unge ud af den. Særligt for unge, der er anbragt. For 1 ud af 5, der tidligere har været anbragt, bliver dømt for kriminalitet i ungdomsårene [1]. Det er i forvejen en sårbar gruppe, og vi skylder dem at arbejde for, at de får bedre liv.

Hvad er udfordringen?
Børn og unge, der har været anbragt, er i højere grad end andre unge kriminalitetstruede. I 2020 havde mere end hvert femte af disse børn og unge (21 %) prøvet at stjæle varer eller penge ved indbrud i en butik, og hver tredje (33 %) havde prøvet at tæve eller true andre med tæv [2] . En undersøgelse fra SFI viser desuden, at børn, der har været anbragte, som unge voksne har større risiko for at begå kriminalitet og få en dom sammenlignet med børn med samme vilkår, der ikke har været anbragt [3]. Børn og unge, der har været anbragte, er dermed i særlig risiko for at ende i en kriminel løbebane.

Svenske og amerikanske undersøgelser viser, at en meget stor del af unge indsatte har sprog- og læsevanskeligheder [4]. De har ofte svært ved at formulere sig og tyer i afmagt til vold, når de skal løse konflikter. Det fastholder dem i kriminalitet. Men bøger kan give kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge et bedre sprog, og på den måde sikre, at de kan kommunikere bedre med omverden og ikke med vold. Læsning giver også større indsigt og udsyn, veje til nye interesser og handlemuligheder. På den måde bidrager litteraturen til at skabe muligheder for social mobilitet.

Hvad gør Læs for Livet?
Vi donerer skræddersyede biblioteker til institutioner for kriminelle og kriminalitetstruede unge. Inden besøger vi institutionerne og hører, hvad de unge kunne tænke sig at læse, så vi kan donere det rette bibliotek. I disse samtaler hører vi om interesser, problemer, fremtidsdrømme, traumer og meget mere. Som en ung dreng sagde: ”Jeg vil bare gerne læse om nogen, der er kommet ud af det her shit.”

Sådan nogle bøger skaffede vi til hans institution, og han mødte rollemodeller i litteraturen, hvilket gav inspiration til en anden måde at leve på. Evaluering af vores indsats viser, at på 90 % af institutionerne læser børnene og de unge mere, efter de har fået et bibliotek. Vores indsats overfor kriminelle og kriminalitetstruede unge er med til at mindske kriminalitet. Og forebygge den.

 

[1] SFI (2011). Tidligere anbragte som unge voksne
[2] VIVE (2020). Anbragte unges trivsel 2020 – Trivselsundersøgelse blandt anbragte 15- og 17-årige, 2014-2020.
[3] SFI (2011). Tidligere anbragte som unge voksne
[4] Lundberg, Ingvar (2011): ”Læsningens psykologi og pædagogik”

Læs mere om ‘Dét vi gør’

Praktik for unge

Praktik for unge med svære livsvilkår

Vi tilbyder ugepraktikker til unge med svære livsvilkår. Typisk unge, der går på specialskoler, og som har fået bøger af Læs for Livet.

->
Opfølgning med flere bøger

Opfølgningspakker til bibliotekerne

Når vi har doneret et bibliotek til en institution eller specialskole for børn og unge, så er institutionen blevet en del af Læs for Livet-familien, og vi bliver ved med at hjælpe og støtte op om læsningen. Børnene, de unge og socialpædagogerne kan alle ønske sig nye bøger til biblioteket. Fx var der en ny…

->
Stort behov for en-til-en kontakt, og her er højtlæsning fantastisk.

Bøger på krisecentre: Når livet har været voldsomt, kan litteraturen lindre

Når en forælder føler sig nødsaget til at flygte til et krisecenter, kan det være svært at tro på, at livet bliver bedre.

->
Back To Top