skip to Main Content

Læsning giver bedre trivsel

Læsning bliver overset, når det gælder forbedring af børn og unges trivsel. I stedet bliver læsning tit associeret med skolearbejde, og det er synd. De rette bøger, der matcher børnene og de unges interesser og læseniveau, kan mindske ensomhed [1], afstresse, spejle vigtige følelser, stimulere det vigtige indre liv og også være en positiv form for eskapisme. Som en anbragt pige sagde: ”Når jeg læser, tager jeg en pause fra mine følelser.” Derfor mener Læs for Livet, at vi bør bruge lystlæsning som et redskab til bedre trivsel. Særligt børn og unge, der er anbragte, har brug for en sådan indsats.

Hvad er udfordringen?
Unge, der er anbragte, oplever oftere psykisk mistrivsel og har flere psykiske lidelser end unge generelt. En undersøgelse fra VIVE viser fx, at de i langt højere grad føler sig ensomme, udenfor og har lavt selvværd. Ifølge VIVE er mistrivsel blandt unge, der er anbragte, mere end dobbelt så udbredt som blandt unge generelt. Det gælder fx ift. ensomhed, hvor 16 % af alle unge, der er anbragte, ofte føler sig ensomme mod 6 % af unge generelt [2]. I 2020 var 70 % af unge, der var anbragt, desuden sjældent ude hos venner og fik sjældent besøg [3].

Unge, der er anbragte, oplever dermed helt generelt en sværere tilværelse socialt end andre unge. Det kommer også til udtryk ved, at 49 % af unge, som er institutionsanbragte, oplever lav livstilfredshed [4].

Hvad gør Læs for Livet?
Læs for Livet besøger institutionerne, vi donerer bøger til, inden vi sender et bibliotek til dem, og her har vi mødt mange børn, der har det svært, og som kæmper med diagnoser, selvskade, mistrivsel, skolevægring, depression og meget mere. Mange af børnene ønsker sig bøger om nogen, der har lignende problemer, så de kan spejle sig, få mere indsigt i egen situation og føle sig mindre ensomme. Vi sørger for, at de og deres institution får de helt rigtige bøger. Vores før- og efter evalueringer af vores arbejder viser, at 80 % af de institutioner, der har modtaget bøger fra os, mener, at bøgerne har haft en positiv effekt på børnenes trivsel.
Lystlæsning kan være en lindring og giver mere mental sundhed for mange. Derfor bør man arbejde mere aktivt med lystlæsning i en tid, hvor så mange børn og unge mistrives. Det gør en forskel.

 

[1] Shira Gabriel and Ariana F. Young (2011): ”Becoming a Vampire Without Being Bitten – The Narrative Collective-Assimilation Hypothesis”
[2] VIVE (2018). Anbragte unge med psykiske vanskeligheder
[3] VIVE (2020). Anbragte unges trivsel 2020 – Trivselsundersøgelse blandt anbragte 15- og 17-årige, 2014-2020
[4] VIVE (2020). Anbragte unges trivsel 2020 – Trivselsundersøgelse blandt anbragte 15- og 17-årige, 2014-2020

Læs mere om ‘Dét vi gør’

Opfølgningspakker til bibliotekerne

Når vi har doneret et bibliotek til en institution eller specialskole for børn og unge, så er institutionen blevet en del af Læs for Livet-familien, og vi bliver ved med at hjælpe og støtte op om læsningen. Børnene, de unge og socialpædagogerne kan alle ønske sig nye bøger til biblioteket. Fx var der en ny…

->
Bogkældren i Bogensegade 2, 2100 København

Kurser og workshops for socialpædagoger og ledere

Vi kurser og workshops for socialpædagoger og institutionsleder. Giver dem redskaberne til at skabe læselyst hos børnene. Når vi får tændt engagementet hos de voksne omkring børnene og de unge – og givet dem redskaberne til at skabe læselyst – så kan der virkelig blive skabt en læsekultur på institutionerne.

->
Biblioteker til besøgsrum i fængsler

Biblioteker til besøgsrum i fængsler

4500 børn har en mor eller far i fængsel, og besøgene kan være vanskelige. Særligt kan barn og forælder have svært ved at finde noget at tale om. De har ikke en hverdag sammen, og forholdet er tit ikke tæt længere. Derfor hjælper vi med at donere biblioteker til besøgsrummene med bøger, der er egnet…

->
Back To Top