Læsning giver bedre trivsel
Læsning bliver overset, når det gælder forbedring af børn og unges trivsel. I stedet bliver læsning tit associeret med skolearbejde, og det er synd. De rette bøger, der matcher børnene og de unges interesser og læseniveau, kan mindske ensomhed [1], afstresse, spejle vigtige følelser, stimulere det vigtige indre liv og også være en positiv form for eskapisme. Som en anbragt pige sagde: ”Når jeg læser, tager jeg en pause fra mine følelser.” Derfor mener Læs for Livet, at vi bør bruge lystlæsning som et redskab til bedre trivsel. Særligt anbragte og børn og unge i svære livsvilkår har brug for en sådan indsats.
Hvad er udfordringen?
Anbragte unge oplever oftere psykisk mistrivsel og har flere psykiske lidelser end unge generelt. En undersøgelse fra VIVE viser fx, at anbragte unge og tidligere anbragte unge i langt højere grad føler sig ensomme, udenfor og har lavt selvværd. Ifølge VIVE er mistrivsel blandt anbragte unge mere end dobbelt så udbredt som blandt unge generelt. Det gælder fx ift. ensomhed, hvor 16 % af alle anbragte unge ofte føler sig ensomme mod 6 % af unge generelt [2]. I 2020 var 70 % af anbragte unge desuden sjældent ude hos venner og fik sjældent besøg [3].
Anbragte unge oplever dermed helt generelt en sværere tilværelse socialt end andre unge. Det kommer også til udtryk ved, at 49 % af institutionsanbragte unge oplever lav livstilfredshed [4].
Hvad gør Læs for Livet?
Læs for Livet besøger institutionerne, vi donerer bøger til, inden vi sender et bibliotek til dem, og her har vi mødt mange børn, der har det svært, og som kæmper med diagnoser, selvskade, mistrivsel, skolevægring, depression og meget mere. Mange af børnene ønsker sig bøger om nogen, der har lignende problemer, så de kan spejle sig, få mere indsigt i egen situation og føle sig mindre ensomme. Vi sørger for, at de og deres institution får de helt rigtige bøger. Vores før- og efter evalueringer af vores arbejder viser, at 80 % af de institutioner, der har modtaget bøger fra os, mener, at bøgerne har haft en positiv effekt på børnenes trivsel.
Lystlæsning kan være en lindring og giver mere mental sundhed for mange. Derfor bør man arbejde mere aktivt med lystlæsning i en tid, hvor så mange børn og unge mistrives. Det gør en forskel.
[1] Shira Gabriel and Ariana F. Young (2011): ”Becoming a Vampire Without Being Bitten – The Narrative Collective-Assimilation Hypothesis”
[2] VIVE (2018). Anbragte unge med psykiske vanskeligheder
[3] VIVE (2020). Anbragte unges trivsel 2020 – Trivselsundersøgelse blandt anbragte 15- og 17-årige, 2014-2020
[4] VIVE (2020). Anbragte unges trivsel 2020 – Trivselsundersøgelse blandt anbragte 15- og 17-årige, 2014-2020
Læs mere om ‘Dét vi gør’