Voksne bør have højere forventninger til børnene
Vi mener, at børn og unge har krav på voksne, der tror på dem og støtter dem. Særligt børn og unge i svære livsvilkår, som fx er anbragte, bor på krisecentre eller kæmper med en diagnose.
Hvad er udfordringen?
Desværre møder vi for alt for ofte socialpædagoger, der har meget lave forventninger til disse børn og unge. ”Vores børn er for skadede til at læse” er blot ét af mange lignende udsagn. Alle børn kan få glæde af bøger. Bøger findes i utrolig mange genrer og sværhedsgrader – og kan i den grad hjælpe et barn med at få en uddannelse, trives bedre og få gode oplevelser. Det er synd, hvis de voksne står i vejen for det.
Man taler faktisk om forventningsfattigdom, der især rammer de i forvejen udsatte. Forskning og undersøgelser peger på, at høje forventninger har stor betydning for børns udvikling, trivsel, faglige resultater, motivation, uddannelsesvalg og livsmuligheder. Vi skal turde være ambitiøse på deres vegne. Børn påvirkes af de forventninger, de møder – og kommer ofte til at leve op til dem.
Forventninger skaber virkelighed. Forskeren Bob Rosenthal lavede fx et eksperiment, hvor nogle forskere fik at vide, at deres rotte var meget dum, mens andre fik at vide, at deres rotte var meget intelligent. (Der var ikke forskel på rotterne). Herefter lavede forskerne labyrintforsøg med dyrene. De rotter, der var blevet stemplet som meget intelligente, klarede sig over dobbelt så godt, som de ”dumme”. Selv så små dyr er følsomme overfor forventninger.
Når vores forventninger til andre ofte bliver en selvopfyldende profeti, er det vigtigt at tro på børn og unge.
Hvad gør Læs for Livet?
Læs for Livet arbejder med socialpædagogers og læreres forventninger, så børn i svære livsvilkår ikke bliver mødt med forventningsfattigdom. Det gør vi ved at holde kurser for disse voksne, hvor vi bl.a. fortæller om, hvorfor læsningen er vigtig for netop deres børn, hvad børnene ønsker sig af bøger, hvordan børnene tager imod dem, og hvordan de voksne kan støtte op om læsningen. Kurserne gør en stor forskel, og socialpædagogerne går derfra inspirerede og klar til at styrke børnenes læsning.
Læs mere om ‘Dét vi gør’